پایگاه روشنگری

رهسپاریم با ولایت تا شهادت

پایگاه روشنگری

رهسپاریم با ولایت تا شهادت

پایگاه روشنگری
به پایگاه روشنگری خوش آمدید

به گزارش آلامتو به نقل از success ؛ عادات گفتگوی‌تان می‌تواند باعث پیروزی یا شکست در حرفه‌تان شود ، بنابراین عادات بدتان را اصلاح کنید . آیا هر روز سعی می‌کنید در کارتان خودی نشان دهید و با تمام توان‌تان کار می‌کنید و همیشه تلاش می‌کنید بهتر از قبل باشید ؟ این عالیست ! اما کافی نیست ، چون عادات حرف زدن و مکالمه‌تان می‌تواند از نیروی‌تان برای موفقیت شغلی بکاهد ، حتی اگر عملکردتان بی عیب و نقص باشد .

مثلا شما رزومه فوق العاده قوی دارید و دارید در یک شرکت جدید برای داشتن شغل و مقامی بهتر مصاحبه می‌شوید . از نظر مدارک و سوابق ، شما نامزد ایده‌آلی هستید و نسبت به رقبای‌تان مهارت‌ها و تجربیات بیشتری دارید . اما در طول مصاحبه ، نوع گفتگوی‌تان به تاثیر بدی روی شخص مصاحبه کننده می‌گذارد و مجبور می‌شود سراغ نامزد دیگری برود . چه در حال مصاحبه برای یک شغل جدید باشید ، چه در حال جذب و متقاعد کردن یک مشتری جدید ، چه تشویق و ترغیب کارمندان‌تان و چه در حال تعریف و توجیه کردن برای تامین بودجه برای کسب و کارتان ، طرز صحبت کردن و ادامه مکالمه‌تان می‎‌تواند باعث شکست یا پیروزی شما شود ، بدون توجه به این‌که در سایر زمینه‌ها ، چه‌قدر مهارت یا استعداد دارید .

این 5 عادت را از گفتگوهای‌تان حذف کنید پیش از آن‌که تخریب‌تان کنند :

1. استفاده از کلمات اضافه


کلمات اضافه در الگوهای کلامی محاوره‌ای ما آن‌قدر رایج شده‌اند که حتی به‌ندرت توجه می‌کنیم که آنها را بکار می‌بریم .جملات‌مان را با کلمات ” بنابراین ” ، ” چون ” و … آغاز می‌کنیم بدون آن‌که ارادی و با آگاهی باشد . کلمه “مثلا” را در جملات‌مان به‌کار می‌بریم بدون آن‌که به پیامدهای لغوی استفاده از آن فکر کنیم و در هر مکث بین کلامی‌مان از “اممم” یا “آ آ آ” به‌عنوان یک واکنش غیر ارادی استفاده می‌کنیم . این کلمات اضافی و بی‌خود ، به‌نظر کوچک و بی‌گناه می آیند اما اگر در فضاهای خالی صحبت‌تان جولان دهند ، باعث عدم تمرکز شده و شما را به‌عنوان یک سخن‌گو ، ضعیف جلوه می‌دهند . خوشبختانه می‌توانید یاد بگیرید با آگاه کردن خودتان از کاربرد شان ، از آنها اجتناب کنید و هر بار یک بخش از آن را اصلاح کنید تا الگوی طبیعی کلامی‌تان از این کلمات رها شود .

2. استفاده از تن صدای تکراری و یکنواخت


آهنگ صدای ما درست به اندازه کلماتی که با کمک همین آهنگ‌ها ادایشان می‌کنیم مهم است . این جمله را در نظر بگیرید : “من آن ماشین را ندزدیدم” ، با تاکید و فشار روی هر کلمه در این جمله ، معانی بسیار متفاوتی ایجاد می‌شود . اغلب تن صدای ما تکراری است و معنا و قدرت جملات ما را تحریف کرده و باعث می‌شود برای شنونده جالب نباشد . مثلا بعضی از افراد ، طرز حرف زدن‌شان تک آهنگ و تقریبا تک واکه است و بخش‌های مختلف کلمات را عین هم ادا می‌کنند . بعضی هم عادت دارند هر جمله را با تن بالا تمام کنند ، مثل جملات سوالی . به تن و آهنگ صدای‌تان تنوع و مفهوم بدهید .

3. تند صحبت کردن


وقتی هیجان زده می‌شوید ، یا نگران هستید تند تند حرف زدن بسیار راحت است ، چیزهای زیادی برای گفتن دارید و می‌خواهید همه را بیرون بریزید . بنابراین کلمات به‌طور طبیعی در یک جریان یکنواخت به زبان‌تان می آیند . بعضی‌ها به‌طور ناخودآگاه از سکوت می‌ترسند و از تند حرف زدن برای جلوگیری از هرگونه توقفی که موجب نتیجه‌گیری متفاوتی شود ، استفاده می‌کنند . بسیار عالی است که آهسته صحبت کنید ، تا وقت بیشتری برای فکر کردن و انتخاب کلمات داشته باشید ؛ می‌توانید مکث کنید تا تاثیر جملات‌تان بیشتر شود ؛ و اعتماد بنفس بهتری پیدا کنید و کنترل بیشتری داشته باشید .

4. بی‌توجهی به ادا و اطوارهای همیشگی‌تان


هرکسی تیک‌های های کوچک مخصوص به خود دارد که در مکالمات روزمره به آن‌ها بی توجه و بی اهمیت است ، اما این اداهای کوچک می‌توانند در زمینه‌های حرفه‌ای و عمومی باعث رنجش و آزار شوند . برای مثال ، اگر عادت دارید مدام سرو دست‌تان را تکان دهید و یا ناخودآگاه لب‌های‌تان را در انتهای هر جمله به‌هم می‌فشارید ، شنونده‌های‌تان به چشم یک ناشی یا بدتر از آن ، یک غیرحرفه‌ای نگاه می‌کنند . با یک دوست تمرین کنید یا سخنرانی‌تان را ضبط کنید تا بعضی از اداهای‌تان را که از آنها غافلید اصلاح نمایید . ترک عادات غیر ارادی ، ممکن است و باید فرا گرفته شود تا برطرف شود ، وقتی برطرف شد دیگر برنمی‌گردد .

5. از این شاخه به آن شاخه پریدن و چرت و پرت گفتن


حرف‌های نامربوط زدن ، نشانه عصبی بودن است و به‌ویژه در صحبت‌های دو نفره خطرناک می‌باشد . به‌طور کلی ، اگر آمادگی سخن گفتن را داشته باشید ، لازم نیست نگران از این شاخه به آن شاخه پریدن باشید ، چون مسیر صحبت‌تان دقیق و مشخص است . در زمینه‌هایی که پس و پیش کردن بین حرف‌های‌تان لازم است ، بیشتر خطر این شاخه به آن شاخه پریدن و حاشیه رفتن وجود دارد . مثلا در مصاحبه شغلی ، اگر فرد مصاحبه کننده یک سوال ساده بپرسد ، انتظار یک جواب ساده را دارد و اگر شما جواب مفصل بدهید ، به احتمال زیاد ضررش را خواهید دید . اگر مختصرگو نباشید ، تاثیر پیام‌تان از دست خواهد رفت . اجازه ندهید این عادات بد ، مانعی برای شما باشند . بهترین راه اجتناب از آنها ، تمرین مداوم است . جلوی آینه یا برای یک دوست قابل اعتماد صحبت کنید و تمرین کنید تا این گرایشات و عادات را سرکوب کنید . زمانی که به طور طبیعی از این عادات رها شوید ، دیگر نگران مکالمات بعدی‌تان نخواهید بود فرصت‌های بزرگ حرفه‌ای تان دیگر تهدید نخواهند شد .

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۱۰
امیرحسین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">